خانه (Home):
شما با ورود به حساب کاربری خود در گوگل آنالیز به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه یک سری اطلاعات و آمار کلی را در مورد وبسایتها به شما میدهد که شامل تعداد دورهها (Sessions)، میانگین زمان دورهها (Avg. Session Duration)، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ تبدیل برای اهداف (Goal Conversion Rate) میشود.
اگر صفحه را اسکرول کنید، اطلاعات زیادی خواهید دید که به صورت کلی به شما نشان داده خواهد شد؛ از کاربران آنلاینی که در همان لحظه در سایت شما حضور دارند تا ساعتی که بیشتر به سایت سر میزنند و دستگاه مورد استفاده و خیلی اطلاعات دیگر که به صورت نمودارها و گرافها نشان داده میشود.
شخصیسازی (Customization):
اصلیترین بخش این قسمت داشبورد (Dashboards) یا صفحۀ اصلی گزارش است که شما میتوانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید و با استفاده از ویجتها کاری کنید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش بگذارد. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک میکند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.
شما همچنین میتوانید معیارهای جدیدی را از طریق دکمه +Add Segment در آمار مشاهده کنید و با گزینۀ +Add Widget بخشهای جدیدی را به این قسمت بیفزایید. همچنین در هنگام چرخیدن در بین گزارشهای استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard میتوانید آنها را به داشبورد خود اضافه کنید. علاوه بر اینها، میتوانید داشبوردهای از قبل آماده را از طریق گالری راهحلهای گوگل آنالیز (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود نمایید. همچون صفحۀ خانه، اینجا هم میتوانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ زمانی مختلف کنید.
گزارش (Reports):
قسمت گزارش به شما اجازه میدهد تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان، جستجوها، نرخ تبدیل و رفتار کاربران خود دریافت کنید. همانطور که میبینید هرکدام از این گزینهها به صورت کشویی باز میشوند و در هر کدام یک لیست از لینکهایی دارید که شما را به قسمتهای مهم گوگل آنالیز هدایت میکنند.
اطلاعات لحظهای (Real-Time)
آیا میخواهید بدانید که چند نفر هم اکنون در وبسایت شما هستند و چه کاری میکنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظهای را به شما میدهد. شما میتوانید از اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان فعلی آنها و ... را در این صفحه ببینید.
مخاطبان (Audience)
در بخش مخاطبان، شما میتوانید در مورد کاربران خود و ویژگیهای آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخشهای مهم این قسمت خواهیم پرداخت.
اطلاعات کلی (Overview): این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما میگذارد.
به صورت پیش فرض، در زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود دارد: دورهها یا تعداد دفعاتی که وبسایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد کاربران جدید (New User)، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست دادهاید (Bounce Rate)، تعداد sessionهای هر کاربر (Number of Sessions per User) و درصد دورههای که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions). در سمت راست نیز میتوانید یک مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را ببینید.
اطلاعات جمعیتشناختی (Demographics):
در این بخش شما میتوانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود بخوانید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست میآورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند.
و اما نحوۀ جمعآوری آنها. گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمعآوری میکند، بلکه با استفاده از کوکیهای خود تمام سایتهای مورد بازدید شما را نیز شناسایی میکند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شما را مشخص میکند.
زمینههای مورد علاقه (Interests):
در این بخش میتوانید در مورد علایق کاربران خود بخوانید و با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در وبسایت خود اعمال کنید. در بخش قبل توضیح دادیم که گوگل این اطلاعات را چگونه به دست میآورد.
اطلاعات جغرافیایی (Geo):
در این بخش شما در مورد مکان و زبان کاربران خود اطلاعات کسب خواهید کرد.
رفتار (Behavior):این بخش شامل چهار قسمت است:
1. (New vs Returning) میتوانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود (از نظر تعداد، نرخ پرش، session، مدت زمان ماندن در صفحه و نرخ تبدیل) مقایسه کنید.
2. (Frequency & Recency) میتوانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به وبسایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است.
3. (Engagement) نیز میتوانید میزان درگیر شدن کاربران با وبسایت خود و زمانی که در آن گذراندهاند را مشاهده کنید.
4. (Session Quality) تمام کانالهایی ورودی از نظر تعداد کاربر و نرخ پرش و session و... با هم مقایسه میشوند.
فناوری (Technology):
در این بخش میتوانید آمار مرورگر، سیستمعامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربر را داشته باشید.
موبایل (Mobile):
در این بخش میتوانید تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را با هم مقایسه کنید و ببینید که کاربران گوشی و تبلت شما از چه دستگاهی استفاده میکنند.
معیار (Benchmarking):
در قسمت قبل آمار هر متریک در کانالها، دستگاهها و مکانهای مختلف نمایش داده میشود اما در این قسمت نشان میدهد که متریکها در دستگاهها و کانالهای مختلف چقدر رشد داشتهاند.
جریان کاربران (User Flow):
بخش نهایی این قسمت نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما میپردازد. در این قسمت شما میبینید که کاربران چه مسیرهایی را در وبسایت شما طی کردهاند. شما میتوانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید. مثلاً بر طبق کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید.
نحوۀ جذب (Acquisition):
در این قسمت شما میتوانید به بررسی نحوۀ جذب کاربران بپردازید و ببینید که ترافیک ورودی شما از چه طرقی است. شما همچنین میفهمید که کاربران ورودی از هر ترافیک چگونه رفتار کردهاند و چه تعداد از آنها به مشتری و کاربر ثابت شما تبدیل شدهاند. قبل از بررسی بخشهای مختلف این قسمت بگذارید به بررسی عبارات کلیدی آن بپردازیم:
اطلاعات کلی (Overview)
به کمک گزینههای بالای این بخش شما میتوانید مشخص کنید که چه اطلاعاتی را میخواهید. در این قسمت میتوان مشخص کرد که آمار کانالها، منابع یا رسانهها نمایش داده شود و هدف مورد نظر را نیز تغییر داد.
در زیر این تنظیمات، شما یک نمودار دایرهای از نوع جذب ترافیک مشاهده میکنید. نمودارهای دوم و سوم نیز نشان میدهند که کاربران جذب شده از طرق مختلف چقدر با سایت شما تعامل داشتهاند و در نهایت چند درصد از آنها فرآیندهای مورد نظر شما را طی کردهاند و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شدهاند.
تمام ترافیک (All Traffic)
در این بخش شما میتوانید اطلاعاتی دقیقتر را دربارۀ کانالها، منابع / رسانهها و ترافیک ارجاعی مشاهده کنید و یک نقشه درختی از ترافیک خود را هم ببینید.
گوگل ادز (google-ads)
این بخش به بررسی ترافیک جذب شدۀ شما از طریق تبلیغات خود گوگل میپردازد و تنها در صورتی به کار شما میآید که بخواهید در این موتور جستجو تبلیغ کنید. اگر تبلیغات گوگل داشته باشید میتوانید ببینید که هر کمپین شما چقدر کلیک گرفته، چقدر هزینه برداشته و چه مقدار ترافیک جذب کرده است. همین اطلاعات را در مورد هر کلمه کلیدی که روی آن تبلیغ رفتهاید قابل مشاهده است.
کنسول جستجو (Search Console)
در این بخش شما میتوانید کنسول جستجوی خود را به آنالیز متصل کنید و اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی خود کسب کنید. اینکه کاربران جستجوگر ابتدا وارد چه صفحهای از سایت شما شدهاند، از چه کشورهایی هستند و چه دستگاهی دارند.
شبکههای اجتماعی (Social)
در این بخش به بررسی ترافیک شبکههای اجتماعی خود میپردازید و آمار مختلف مربوط به کسانی که از طریق شبکههای اجتماعیتان وارد سایت شدهاند را مشاهده میکنید.
رفتار (Behavior)
این قسمت از گوگل آنالیتیک نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از طریق این بخش شما میبینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کردهاند و چه کارهایی را در آن انجام دادهاند.
اطلاعات کلی (Overview)
در این قسمت شما میتوانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید. شما میفهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیدهاند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما ماندهاند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریدهاند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کردهاند. همچنین میتوانید ببینید که چه نوع تعاملی با شما داشتهاند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کردهاند (Site Search).
جریان رفتار (Behavior Flow)
در این قسمت شما میتوانید مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما میتوانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان میدهد که اولین، دومین، سومین و ... کاربران با سایت شما چگونه بوده است.
محتوای سایت (Site Content)
در صفحه اول این بخش (All Pages) میتوانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذراندهاند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده است و در نهایت چقدر از طریق آن خارج و داخل شدهاند.
در صفحات دیگر نیز میتوانید اطلاعات دقیقتری را کسب کنید. یعنی ببینید که در هر سطح از زیر دامنهها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدامها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدامها (Exit Pages).
سرعت سایت (Site Speed)
این بخش منبع ارزشمندی برای کسب اطلاعات و بهبود سرعت سایت است. در صفحۀ اصلی شما میتوانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر از جمله زمان ریدیرکت شدن، زمان پاسخ سرور و ... به شما نشان داده میشود. شما همچنین میتوانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید.
جستجوی سایت (Site Search)
با متصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیز، شما میتوانید اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجام شده در سایت خود مشاهده نمایید.
رویدادها (Events)
منظور از رویدادها آن تعاملاتی است که شما قصد اندازهگیری آنها را دارید. برای مثال میتوانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیکهای انجام شده بروی آن گزینه را اندازهگیری و بررسی کنید.
تبدیلها (Conversions)
همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام میدهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیز و به کمک Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیادهسازی شود . این قسمت شامل چهار بخش متفاوت است.
اهداف (Goals)
در این بخش آمار مربوط به اهدافی که تعیین کردهاید به شما نمایش داده میشود. هدف شما میتواند بازدید کاربر از یک صفحه مشخص، ثبت نام کاربر در سایت، عضویت کاربر در خبرنامه و ... باشد. به این ترتیب متوجه میشوید که چه تعداد از کاربران و کدام یک از آنها اهداف شما را تکمیل میکنند؛ بر اساس این اطلاعات میتوانید فرآیندهای خود را بهینهسازی کنید.
فروش آنلاین (E-Commerce)
با دادن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس، شما میتوانید در این بخش ببینید که چقدر درآمد عایدتان شده است،چند درصد ازکاربران به مشتری تبدیل شدهاند، چند تا معامله صورت گرفته و میانگین ارزشی که برای شما داشته چقدر بوده است.
مسیرهای چند کاناله (Multi-Channel Funnels)
در آنالیتیکس، اعتبار تبدیلها و فروشهای شما به آخرین کانال ورودی داده میشود که کاربر از طریق آن وارد شده است. اما جستجوها و ارجاعهای قبلی چه نقشی در تبدیل کاربر داشتهاند؟ بین علاقه ابتدایی کاربر تا انجام خرید یا هدف شما چقدر فاصله وجود داشته است. با استفاده از این بخش میتوانید جواب تمام این سوالها را پیدا کنید. شما میبینید که کاربر دقیقاً چند بار و از چه طرقی وارد سایت شده تا در نهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود.
اختصاص (Attribution):
در این بخش میتوانید ببینید که هر یک از کانالهای ورودی شما چه مقدار از تبدیلها را به خود اختصاص داده است. سیستم اختصاص دهی به چند صورت در اختیار شماست. شما میتوانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید. اولین کانال ورودی را مسئول بدانید. یا آنکه به تمام کانالهای ورودی که کاربر از طریق آنها وارد شده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.
کشف (Discover):
گوگل در این قسمت لینک یکسری از منابع شامل ابزارها، اپلیکشنها و مقالات را برای شما قرار داده تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.
مدیریت (Admin):
برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همچنین دسترسی دادن به همکاران شما کاربرد دارد.