دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار می بخشد. :
برای بررسی مزایای دیجیتال مارکتینگ باید به این نکته توجه کنیم که بخش اصلی فعالیتهای بازاریابی هر محصول شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسبوکار از او، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … میتواند به توصیف دقیقتر مشتریان کمک کند.
در تبلیغات و بازاریابی سنتی امکان هدفگیری جامعه مخاطب و بازار هدف بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهمترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطب است و عملا امکان آگاهی دقیق از بازخوردهای روش های بازاریابی سنتی وجود ندارد.
اما در بازاریابی دیجیتال صاحبان کسب و کار میتوانند تا حد زیادی بر جامعه هدف و بازار هدف خود تمرکز نموده و آمارهای مفیدی از تاثیر فرایند بازاریابی بدست آورند.
در بازاریابی دیجیتال ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند تا همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، نحوه آشنایی مشتری با کسبوکار، میزان علاقه مندی او به محصول، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند. در اینجا به بررسی برخی از این مزایا میپردازیم:
۱- جهانی شدن
امروزه تقریبا کسی را پیدا نمیکنید که به حداقل یکی از دستگاههای دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا در تمام ساعتهای شبانهروز به تمام مردم دنیا دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مدلهای بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی تنها در ساعتهایی خاص (مانند بازاریابی تلفنی) و مکانهایی خاص (مانند نصب بیلبورد در بزرگراه) امکانپذیر است.
2- هزینه زیادی ندارد
در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال ارزان است. هزینه های سربار کمتری وجود دارد. شما می توانید با هزینه ای نسبتا کم، با استفاده از یکی از سیستم های قالب بندی شده متعدد یا پرداخت هزینه بیشتر برای ایجاد سفارشی، یک وب سایت حرفه ای ایجاد کنید. می توانید حساب های رسانه های اجتماعی را به صورت رایگان ایجاد کنید و با یک ارائه دهنده خبرنامه ایمیل با قیمت رقابتی شریک شوید. بازاریابی دیجیتال نسبتاً مقرون به صرفه حتی برای کوچکترین مشاغل نیز مناسب است.
هزینههای تبلیغات سنتی مانند چاپ و انتشار بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی بسیار بالاست. همین امر باعث میشود که کسبوکارهای کوچک نتوانند در این سطح با کسبوکارهای بزرگ رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ در نقطه مقابل، بسیار مقرون به صرفهتر است. همچنین در بسیاری از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، میتوانید کمپینهایی متناسب با بودجه بازاریابی و تبلیغاتتان تعریف کنید. تبلیغات کلیکی یا CPC یک مثال خوب از این روشهاست.
۳- قابل اندازهگیری بودن
هنگام برنامهریزی برای بازاریابی و کمپینهای تبلیغاتی، یک فاکتور مهم قابل اندازهگیری بودن آن برنامه است. اندازه گیری و تحلیل در پایان هر دوره از بازاریابی به شما اجازه میدهد که ببینید چقدر موفق یا ناموفق بودهاید. شما نمیتوانید بفهمید چند نفر یک بیلبورد را در یک بزرگراه دیدهاند؛ اما به لطف دنیای دیجیتالی امروز، وجود ردپاهای دیجیتال و قابلیت ردیابی هر فعالیت دیجیتالی، شما قادر خواهید بود تمام فعالیتهای کاربران را اندازهگیری کنید. این فعالیتها میتواند شامل اندازهگیری نرخ تبدیل، نرخ فروش، کلیک روی لینک و … باشد.
بازاریابی دیجیتال از مجموعه وسیعی از معیارها پشتیبانی می کند که می توان از آنها برای تعیین اثربخشی بازاریابی شما استفاده کرد. با تعیین اهداف خود برای هر کانال و معیارهایی که می خواهید برای آنها ببینید شروع کنید. میتوانید تعداد تبدیلها و سرنخها، بازدید از وبسایت خود و موارد دیگر را ردیابی کنید - به شما اطلاعات ارزشمندی برای کمک به رشد کسبوکارتان میدهد.
۴- هدف قرار دادن مخاطبان اصلی
قطعا مخاطبان شما تمام افراد جامعه نیستند و تنها شامل گروه خاصی میشوند. بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا این مخاطبان خاص را به درستی مورد هدف قرار بدهید. این در حالی است که هدف قرار دادن مخاطبان با کمک روشهای بازاریابی سنتی، کاری بسیار سخت است. اما در دیجیتال مارکتینگ روشهایی مانند سئو مارکتینگ وجود دارند که دسترسی به مخاطب هدف را برای شما آسان میسازند. یا در اینستاگرام به کمک هشتگ فارسی و انگلیسی و استفاده درست از آنها میتوانید مخاطبان هدف را به صفحه خود هدایت کنید.
۵- افزایش نرخ تبدیل
از آنجا که در دیجیتال مارکتینگ شما روی مخاطبان خاصی تمرکز میکنید، احتمال تبدیل این مخاطبان به لید و لید به مشتری، افزایش مییابد. استراتژیهایی که در ادامه به آن میپردازیم، در این راه به شما کمک خواهند کرد.
۶- انعطافپذیر بودن
بازاریابی دیجیتال بسیار انعطافپذیر است. آیا استراتژیهای فعلی شما به جایی نمیرسد؟ آیا طراحی سایتتان برای کاربران جالب نیست؟ میتوانید به سرعت آن را تغییر بدهید و به نتیجه مناسب برسید. برخلاف بازاریابی سنتی، تغییرات موارد نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع و راحت است.
با بازاریابی دیجیتال، می توانید در رویکرد خود سریع، روان و زیرک باشید. استراتژیهای مختلف را آزمایش کنید، نتایج را ارزیابی کنید و در ماه یا هفته آینده چیز متفاوتی را امتحان کنید. برای کمک به اطلاع رسانی درباره تصمیمات تجاری خود به داده های بلادرنگ دسترسی داشته باشید - برای دیدن نتایج یک کمپین نیازی به هفته ها صبر نیست.
۷- امکان ارتباط دوطرفه
هرچه بیشتر با مخاطبانتان ارتباط داشته باشید، چهرهای بهتر از کسبوکارتان را به نمایش خواهید گذاشت. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم میکند تا چهره برندتان را به مخاطبان نشان دهید. بخش کامنت در وبسایت و شبکههای اجتماعی، یکی از بهترین جاها برای ایجاد مکالمه و دیجیتال برندینگ است.
8. شما با مخاطبان خود آشنا خواهید شد
دیجیتال مارکتینگ بهترین راه برای شناخت و ارتباط با مخاطبان شما است. میتوانید پیشنهادات و پیامها را آزمایش کنید و در مورد زمانهای اوج بازدید از وبسایت شما اطلاعاتی کسب کنید. اگر استراتژی رسانههای اجتماعی دارید – و واقعاً باید – میتوانید سریعتر و آسانتر با آنها ارتباط برقرار کنید. خود را با مخاطبان خود هماهنگ کنید و اعتباری ایجاد خواهید کرد که می تواند شما را از رقبا متمایز کند.
9. شما می توانید برای هر کسی، در هر کجا بازاریابی کنید
با بازاریابی دیجیتال، دسترسی بالقوه شما بسیار زیاد است. شما می توانید با مشتریان در آن سوی جهان، در مناطق زمانی متعدد، به طور یکپارچه ارتباط برقرار کنید که گویی در حال انتشار آگهی در روزنامه محلی هستید (در واقع آسان تر). شما می توانید دامنه بازار خود را گسترش دهید و کسب و کار خود را به روش هایی توسعه دهید که قبلا غیرممکن به نظر می رسید.
10. می توانید بر اساس کانال شخصی سازی کنید
بازاریابی شما باید عملکردهای متقابل کانالی را از تیمهایی با مجموعه مهارتهای چندگانه به کار گیرد تا مشتریان را در جایی که در آن لحظه دقیق هستند جذب کند. به عنوان مثال، هر پلتفرم رسانه اجتماعی شامل مخاطبان و انتظارات متفاوتی است، بنابراین بازاریابی ممکن است برای هر کدام متفاوت به نظر برسد. این شامل لحن، تصاویر، پیشنهادات، و زمانبندی پستهای شما میشود.